TY - JOUR ID - 1037 TI - شناسایی تونل مدفون با استفاده شبیه سازی عددی دوبعدی داده های ژئوفیزیکی رادار نفوذی به زمین، مطالعه ی موردی: تونل شماره 3 آزادراه تهران- پردیس JO - پژوهش های ژئوفیزیک کاربردی JA - JRAG LA - fa SN - AU - حیدری, اکبر AU - عابر, حامد AU - جهان آرا, علی AD - دانشجوی دکتری، مؤسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران AD - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران AD - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 1 SP - 81 EP - 93 KW - رادار نفوذی به زمین KW - تونل مدفون زیرزمینی KW - مدل سازی پیشرو KW - روش عددی تفاضل محدود KW - تونل پردیس DO - 10.22044/jrag.2017.5650.1111 N2 - امروزه روش­های ژئوفیزیکی از توانمندترین روش­ها برای اکتشاف و تعیین مکان توده­ها و سازه­های مدفون زیرزمینی می­باشند.یکی از کارآمدترین روش­ها در تعیین مکان و اکتشاف سازه­های مدفون زیرزمینی روش رادار نفوذی به زمین (GPR) است. در این روش با توجه به عمق توده­ی مورد نظر، از چشمه با فرکانس­های مختلف برای انتشار موج الکترومغناطیس استفاده شده و با توجه به بازتاب این امواج محل سازه­ی مدفون قابل تشخیص است. در این مقاله ابتدا به معرفی روش رادار نفوذی به زمین پرداخته شده و سپس چگونگی مدل­سازی پیشرو داده­های مذکور با استفاده از روش عددی تفاضل محدود در حوزه­ی زمان (FDTD) با استفاده از کدنویسی در محیط MATLAB و با اعمال شرایط مرزی جاذب CPML برای یک تونل مدفون با ابعاد مشخص تشریح شده است. مزیت استفاده از روش‌های عددی نظیر روش تفاضل محدود، دقت بالا، سادگی فهم و محاسبات نسبتاً ساده‌تر نسبت به سایر روش‌ها است. هدف از این مقاله مدل­سازی پیشرو داده­های رادار نفوذی به زمین برای کشف تونل­هایی با ابعاد کوچک در اعماق مختلف و در شرایط محیطی متفاوت است. این امر از اهمیت زیادی در مباحث مهندسی برخوردار است؛ زیرا این تونل­ها به راحتی قابل شناسایی نبوده و محلی برای استتار افراد و مهمات است. در این مقاله با توجه به عمق و ابعاد تونل 3 آزادراه تهران-پردیس به مدل­سازی انتشار موج در یک مدل مصنوعی از این تونل پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از مدل­سازی، فرکانس 50 مگاهرتز برای برداشت میدانی از تونل 3 پردیس از دستگاه ژئورادار (MALA) انتخاب شده و نتایج حاصل از برداشت میدانی با نتایج حاصل از مدل­سازی مقایسه شده­اند. مقایسه­ی نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد قابل‌قبول مدل­سازی این تونل است. UR - https://jrag.shahroodut.ac.ir/article_1037.html L1 - https://jrag.shahroodut.ac.ir/article_1037_4244a49f10fe7a5eaa48c1571e1c22bd.pdf ER -