%0 Journal Article %T شناسایی تونل مدفون با استفاده شبیه سازی عددی دوبعدی داده های ژئوفیزیکی رادار نفوذی به زمین، مطالعه ی موردی: تونل شماره 3 آزادراه تهران- پردیس %J پژوهش های ژئوفیزیک کاربردی %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2476-5007 %A حیدری, اکبر %A عابر, حامد %A جهان آرا, علی %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 4 %N 1 %P 81-93 %! شناسایی تونل مدفون با استفاده شبیه سازی عددی دوبعدی داده های ژئوفیزیکی رادار نفوذی به زمین، مطالعه ی موردی: تونل شماره 3 آزادراه تهران- پردیس %K رادار نفوذی به زمین %K تونل مدفون زیرزمینی %K مدل سازی پیشرو %K روش عددی تفاضل محدود %K تونل پردیس %R 10.22044/jrag.2017.5650.1111 %X امروزه روش­های ژئوفیزیکی از توانمندترین روش­ها برای اکتشاف و تعیین مکان توده­ها و سازه­های مدفون زیرزمینی می­باشند.یکی از کارآمدترین روش­ها در تعیین مکان و اکتشاف سازه­های مدفون زیرزمینی روش رادار نفوذی به زمین (GPR) است. در این روش با توجه به عمق توده­ی مورد نظر، از چشمه با فرکانس­های مختلف برای انتشار موج الکترومغناطیس استفاده شده و با توجه به بازتاب این امواج محل سازه­ی مدفون قابل تشخیص است. در این مقاله ابتدا به معرفی روش رادار نفوذی به زمین پرداخته شده و سپس چگونگی مدل­سازی پیشرو داده­های مذکور با استفاده از روش عددی تفاضل محدود در حوزه­ی زمان (FDTD) با استفاده از کدنویسی در محیط MATLAB و با اعمال شرایط مرزی جاذب CPML برای یک تونل مدفون با ابعاد مشخص تشریح شده است. مزیت استفاده از روش‌های عددی نظیر روش تفاضل محدود، دقت بالا، سادگی فهم و محاسبات نسبتاً ساده‌تر نسبت به سایر روش‌ها است. هدف از این مقاله مدل­سازی پیشرو داده­های رادار نفوذی به زمین برای کشف تونل­هایی با ابعاد کوچک در اعماق مختلف و در شرایط محیطی متفاوت است. این امر از اهمیت زیادی در مباحث مهندسی برخوردار است؛ زیرا این تونل­ها به راحتی قابل شناسایی نبوده و محلی برای استتار افراد و مهمات است. در این مقاله با توجه به عمق و ابعاد تونل 3 آزادراه تهران-پردیس به مدل­سازی انتشار موج در یک مدل مصنوعی از این تونل پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از مدل­سازی، فرکانس 50 مگاهرتز برای برداشت میدانی از تونل 3 پردیس از دستگاه ژئورادار (MALA) انتخاب شده و نتایج حاصل از برداشت میدانی با نتایج حاصل از مدل­سازی مقایسه شده­اند. مقایسه­ی نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد قابل‌قبول مدل­سازی این تونل است. %U https://jrag.shahroodut.ac.ir/article_1037_4244a49f10fe7a5eaa48c1571e1c22bd.pdf